Translate

Τετάρτη 14 Ιουνίου 2017

Πώς να Τραβήξω Καλύτερες Φωτογραφίες στο Κινητό


Στάμκος Μάρκος                                 20/05/2017


Πώς να Τραβήξω Καλύτερες Φωτογραφίες στο Κινητό
·       Πολλοί πιστεύουν ότι για να τραβήξουμε τις τέλειες φωτογραφίες χρειάζονται γνώσεις και οπωσδήποτε μία καλή και ακριβή μηχανή.
·       Όμως τα smartphones είναι πιο έξυπνα από τις παραδοσιακές κάμερες, έχουν πολλές κρυφές δυνατότητες, και χάρη στην τεχνολογία μπορούμε να τραβάμε εξίσου καλές φωτογραφίες στο κινητό, χωρίς να χρειάζονται οι πρόσθετες γνώσεις του επαγγελματία.
Κακές φωτογραφίες είναι μόνο εκείνες που δεν παίρνουμε
·       Όπως είδαμε σε προηγούμενο οδηγό, οι χρήστες ελέγχουν το κινητό κατά μέσο όρο 150 φορές την ημέρα. Όμως, σε πολλούς από εμάς η εφαρμογή της κάμερας δεν τυγχάνει της απαιτούμενης προσοχής, όπως συμβαίνει με τα περισσότερα apps.
·       Επιπλέον, ενδέχεται να χρησιμοποιούμε την κάμερα μόνο όταν δούμε κάτι που μας αρέσει, χωρίς να έχουμε ερευνήσει διεξοδικά τις λειτουργίες της.
·       Απαιτείται λοιπόν μέσα σε αυτόν τον εντυπωσιακό μέσο όρο ημερήσιας χρήσης, να προσθέσουμε και τον πειραματισμό με τις κρίσιμες ρυθμίσεις της κάμερας, όπως είναι το ISO και HDR, ο φωτισμός, και πολλά ακόμη που θα δούμε στη συνέχεια.
·       Τραβώντας περισσότερες φωτογραφίες στο κινητό, που κάτω από κανονικές συνθήκες δεν θα παίρναμε, και μαθαίνοντας σταδιακά όλες τις λειτουργίες της κάμερας, είναι βέβαιο ότι αυτή η εξάσκηση θα μας φέρει ακόμη πιο κοντά στη γνωριμία με την τελειότητα.
·       Ας δούμε λοιπόν όλα εκείνα τα συστατικά που κάνουν τη φωτογραφική του κινητού ακόμη πιο έξυπνη, και ενδεχομένως θα ξυπνήσουν τον καλλιτέχνη φωτογράφο που κρύβουμε μέσα μας.
Βεβαιώνομαι ότι ο φακός είναι καθαρός
·      Αν και πρόκειται για την πιο αυτονόητη ενέργεια, είναι βέβαιο ότι οι περισσότεροι από εμάς τραβάμε φωτογραφίες στο κινητό, χωρίς να έχουμε φροντίσει με επιμέλεια την καθαριότητα του φακού.
·      Σε αντίθεση με τις φωτογραφικές μηχανές, το κινητό εξ αντικειμένου είναι εκτεθειμένο σε δαχτυλικά αποτυπώματα, σκόνη, και διάφορους άλλους λεκέδες.
·      Ως εκ τούτου, είναι βέβαιο ότι ο φακός θα έχει επηρεαστεί. Το αποτέλεσμα είναι να μην έχουμε καθαρά πλάνα, και οι εικόνες να είναι μέτριες.
·      Οι ωραιότερες φωτογραφίες στο κινητό απαιτούν ένα πανί καθαρισμού από μικρό-ίνες, που πρέπει να βρίσκεται πάντα μαζί μας, σε ένα καλά προστατευμένο μέρος όπως είναι μία θήκη.
·      Πρέπει να θυμόμαστε ότι οποιοδήποτε άλλο υλικό καθαρισμού ενδέχεται να προκαλέσει γρατσουνιές στο φακό.
Επικεντρώνομαι στο σωστό φωτισμό
·      Ο φωτισμός είναι ο κρισιμότερος παράγοντας για τη λήψη μιας καλής φωτογραφίας. Ο κακός φωτισμός σε μία ακριβή κανονική κάμερα μπορεί να δώσει μέτριες φωτογραφίες. Στο κινητό όμως, οι φωτογραφίες με κακό φωτισμό θα είναι για τα σκουπίδια.
·      Όλοι μας έχουμε δει τους επαγγελματίες να τοποθετούν πολλά φώτα όταν πρόκειται να τραβήξουν πλάνα και φωτογραφίες. Μάλιστα είναι τόσο πολλά, σε σημείο που να θεωρούμε ότι είναι υπερβολικό.
·      Ωστόσο, δεν είναι τυχαίο που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Ο καλός φωτισμός αναδεικνύει τις λεπτομέρειες και ταυτόχρονα αυξάνει την ποιότητα της φωτογραφίας.
·      Το φυσικό φως κατά κανόνα παράγει πάντα καλύτερες φωτογραφίες στο κινητό.
·      Ωστόσο, αν βρισκόμαστε σε εσωτερικούς χώρους, θα πρέπει να αναζητήσουμε κάποιο δυνατό τεχνητό φως που δεν θα προέρχεται από φώτα οροφής.
Εξοικειώνομαι με τις τεχνικές του φωτισμού
·      Ένα από τα κρισιμότερα θέματα είναι το πού πρέπει να σταθούμε για να τραβήξουμε τις φωτογραφίες. Ας σκεφτούμε το studio που αναφέραμε προηγουμένως, όπου όλα τα φώτα βρίσκονται συνήθως πίσω και στα πλάγια του φωτογράφου, και ο επαγγελματίας κάπου στη μέση.
·      Κάτι παρόμοιο πρέπει να συμβεί και για τις δικές μας φωτογραφίες στο κινητό. Αποφεύγουμε να τοποθετήσουμε την πηγή φωτός στην πλάτη του θέματος που θέλουμε να τραβήξουμε.
·      Πρέπει να βάλουμε τον φωτισμό στα πλάγια, ή ακόμη καλύτερα πίσω από εμάς.

Παρατηρώ το ηλιακό φως
·      Όταν θέλουμε να τραβήξουμε ένα ωραίο τοπίο στη δύση του ηλίου, εκ των πραγμάτων ο φωτισμός θα βρίσκεται στην πλάτη του θέματος, δηλαδή μπροστά μας.
·      Σε αυτήν την περίπτωση που χαρακτηρίζεται από πολλούς ως μια από τις ιδανικότερες ώρες στη φωτογράφηση, γνωστή και ως "golden hour", πρέπει να απαλλάξουμε την κάμερα από κάποιους αυτοματισμούς.
·      Για παράδειγμα, οι καλύτερες εφαρμογές για φωτογραφίες στο κινητό διαθέτουν τις απαραίτητες ρυθμίσεις στην κάμερα που απενεργοποιούν την αυτόματη ισορροπία του λευκού (white balance).
·      Οι λειτουργίες της σκιάς ή της συννεφιάς είναι οι πλέον κατάλληλες σε αυτήν την περίπτωση. Θα αναδείξουν τους χρυσούς ζεστούς τόνους μιας ανατολής ή ενός ηλιοβασιλέματος
·      Μία από τις καλύτερες εφαρμογές για αυτού του είδους τις φωτογραφίες στο κινητό, είναι αναμφίβολα η Open camera, που είναι μάλιστα ανοιχτού κώδικα. Η ρύθμιση "cloudy-daylight" της παραπάνω φωτογραφίας ανήκει σε αυτήν.
·      Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την Open camera και τα καλύτερα apps για φωτογραφίες στο Android, δείτε τον οδηγό μας:
Εντοπίζω τις ιδανικές ώρες
·      Οι ιδανικότερες συνθήκες φωτισμού είναι όταν ο ήλιος καλύπτεται από σύννεφα ή όταν βρίσκεται στον ορίζοντα.
·      Σε αυτήν την περίπτωση το φως είναι μαλακό, καθιστώντας ιδανική τη λήψη φωτογραφιών σε λουλούδια, και άλλα πολύχρωμα αντικείμενα.
Αποφεύγω την απευθείας έκθεση στον ήλιο
·      Η έντονη ηλιοφάνεια είναι ένα σύνηθες φαινόμενο στη χώρα μας. Ιδίως τώρα που πλησιάζει το καλοκαίρι, οι φωτογραφίες κάτω από τον ήλιο είναι πολύ πιθανό να φαίνονται ξεθωριασμένες.
·      Κατά τη διάρκεια της ημέρας πρέπει να τραβάμε τις φωτογραφίες στο κινητό κάτω από μία σκιά, και όχι υπό το έντονο φως του ήλιου. Κάτι τέτοιο θα δημιουργήσει πολύ καλές συνθήκες φωτισμού, και θα μας δώσει ζωντανά και αληθινά χρώματα.
·      Εφόσον δεν υπάρχει σκιερό μέρος, η χρήση του φλας είναι μία καλή επιλογή, καθότι θα συμβάλλει στο να μειωθούν στη φωτογραφία οι σκιές.
·      Πολλοί επαγγελματίες φωτογράφοι χρησιμοποιούν το φλας σε ηλιόλουστες μέρες. Είναι μια τεχνική γνωστή ως "fill flash", γιατί ακριβώς "γεμίζει" τις σκιές με πρόσθετο φως.
·      Ωστόσο θα πρέπει να χρησιμοποιούμε το φλας, μόνο όταν παρατηρούμε προβληματικές σκιές. Σε αντίθετη περίπτωση, ενδέχεται να χειροτερεύσει η φωτογραφία.
Μειώνω τη χρήση φλας σε νυχτερινές λήψεις
·      Κατά τη διάρκεια της νύχτας, και ιδίως όταν είμαστε σε σκοτεινό χώρο με ελάχιστο φωτισμό, οι φωτογραφίες κατά κανόνα δεν φαίνονται φυσικές, λόγω της φωτεινότητας του φλας.
·      Είναι πολλοί εκείνοι που πιστεύουν ότι το φλας στο κινητό παραμένει ένα αίνιγμα.
·      Κάποιοι άλλοι θεωρούν ότι καταστρέφει τις φωτογραφίες, και είναι χρήσιμο μόνο αν θέλουμε φως σε έκτακτες περιπτώσεις λήψεων, όπως είναι ένα απόλυτα σκοτεινό περιβάλλον.
·      Εφόσον είναι επιτακτική ανάγκη να το χρησιμοποιήσουμε, πρέπει τουλάχιστον να μετακινήσουμε το βασικό θέμα τις φωτογραφίας μακριά από τον τοίχο. Κάτι τέτοιο θα μας βοηθήσει να μειώσουμε τις σκούρες σκιές πίσω από το αντικείμενο.
·      Παρ' όλα αυτά μπορούμε τη νύχτα να τραβήξουμε πιο φυσικές φωτογραφίες στο κινητό, αποφεύγοντας τη χρήση του φλας.
·      Εκμεταλλευόμενοι τον φωτισμό που υπάρχει, πρέπει να αυξήσουμε το κρίσιμο ISO. Όσο πιο χαμηλός είναι ο φωτισμός, τόσο πιο πολύ πρέπει να το μεγαλώσουμε.
·      Το ISO είναι το επίπεδο ευαισθησίας της κάμερας στο διαθέσιμο φως. Όσο πιο υψηλή είναι η τιμή του, τόσο πιο ευαίσθητη γίνεται η κάμερα.
·      Αυξάνοντας για παράδειγμα την τιμή από 200 σε 400, διπλασιάζουμε την ευαισθησία. Σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα, το ISO ξεκινά από τον αριθμό 100 και μπορεί να υπερβεί τις 25000 σε μερικές επαγγελματικές φωτογραφικές μηχανές.

Παραμένω ακίνητος
·      Σε αυτές τις περιπτώσεις του πολύ χαμηλού φωτισμού, επιβάλλεται πάση θυσία η απόλυτη σταθεροποίηση του κινητού. Ένα τρίποδο ή ένα μέρος όπου μπορούμε να ακουμπήσουμε τους αγκώνες μας είναι η ιδανική λύση.
·      Επιπλέον όταν αυξάνουμε το ISO, θα βοηθήσει περαιτέρω αν είναι ενεργός και ο σταθεροποιητής εικόνας (OIS-Auto stabilise).
·      Ταυτόχρονα είναι αναγκαίο να κάνουμε χρήση του HDR της κάμερας. Γι' αυτό το ιδιαίτερα κρίσιμο χαρακτηριστικό στις κάμερες των σύγχρονων κινητών, θα αναφερθούμε στη συνέχεια του οδηγού.
·      Ωστόσο, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί με την υψηλή τιμή του ISO. Όσο το αυξάνουμε, θα δημιουργείται περισσότερος θόρυβος στην εικόνα, που θα έχει ως αποτέλεσμα την εμφάνιση έντονων κόκκων στη φωτογραφία.
·      Στις νυχτερινές συνθήκες γενικότερα, μια από τις καλύτερες ιδέες είναι να μην λυπηθούμε τις λήψεις. Όσο πιο πολλές τραβάμε στο θέμα που μας ενδιαφέρει, τόσο αυξάνουμε τις πιθανότητες να πετύχουμε μία τέλεια νυχτερινή φωτογραφία.
·      Επιπλέον, οι συνεχόμενες νυχτερινές λήψεις θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε καλύτερα το κρίσιμο χαρακτηριστικό του ISO. Με αυτόν τον τρόπο θα τελειοποιήσουμε τη χρήση του, μαθαίνοντας ποιες τιμές οδηγούν σε ακριβή και αποδεκτά αποτελέσματα.

Μαθαίνω τη χρήση του HDR
·       Οι περισσότερες κάμερες στα σύγχρονα κινητά διαθέτουν HDR, ή αλλιώς "High Dynamic Range", που το αναφέραμε και προηγουμένως.
·       Πρόκειται για την ιδανικότερη λειτουργία, που θα μας βοηθήσει να πάρουμε ακόμα καλύτερες φωτογραφίες στο κινητό. Είναι ιδιαίτερα χρήσιμο στις δύσκολες συνθήκες φωτισμού, είτε πρόκειται για έντονο ηλιακό φως, είτε για νυχτερινή λήψη.
·       Ωστόσο υπάρχουν και περιπτώσεις που δεν πρέπει να το χρησιμοποιούμε. Πολλά κινητά έχουν ενεργοποιημένη την αυτόματη λειτουργία του HDR. Ας δούμε πότε μας είναι απαραίτητο, και πότε πρέπει να μην το χρησιμοποιούμε.

·       Πού το χρειάζομαι
1.   Τοπία: Θα εμφανίσει τη φωτογραφία πιο κοντά σε αυτό που βλέπαμε, από εκείνο που μας έδειχνε η οθόνη.
2.   Πορτρέτα σε έντονο φως: Θα βοηθήσει στην εξισορρόπηση αφαιρώντας το ξεθώριασμα ή τη σκληράδα της εικόνας.
3.   Οπίσθιος φωτισμός: Εφόσον δεν μπορούμε να αποφύγουμε την πηγή φωτός στην πλάτη του θέματος, θα βοηθήσει στην εξισορρόπηση της αντίθεσης. Τα θέματα δεν θα είναι τόσο σκοτεινά.
·       Πού δεν πρέπει να το χρησιμοποιώ
1.   Σκηνές δράσης: Οι φωτογραφίες θα φαίνονται θολές.
2.   Ζωντανά χρώματα: Η χρήση του σε θέματα που ήδη έχουν ζωηρά χρώματα μπορεί να τα ξεθωριάσει.
3.   Πλάνα υψηλής αντίθεσης: Η υψηλότερη αντίθεση προσδίδει ένα δραματικό αποτέλεσμα στη φωτογραφία. Το HDR θα το απομακρύνει.
Κατανοώ τον κανόνα των τρίτων (Rule of thirds)
·      Πρόκειται για τον πιο γνωστό κανόνα της φωτογραφίας. Το βασικό σκεπτικό είναι να σπάσουμε νοητά το πλαίσιο της εικόνας σε τρία ίσια τμήματα, τόσο οριζόντια όσο και κάθετα.
·      Η κεντρική ιδέα του κανόνα είναι ότι μια σύνθεση εκτός κέντρου είναι πιο ευχάριστη στο μάτι και φαίνεται πιο φυσική, από εκείνη όπου το θέμα είναι τοποθετημένο ακριβώς στη μέση του πλαισίου.
·      Στα περισσότερα κινητά δεν χρειάζεται να φανταστούμε αυτό το πλέγμα. Οι περισσότερες κάμερες μας δείχνουν αυτές τις νοητές γραμμές.
·      Τα σημεία στα οποία τέμνονται αυτές οι γραμμές και κατά μήκος τους, είναι κατά τον κανόνα το σωστό μέρος που πρέπει να τοποθετήσουμε το κύριο θέμα της φωτογραφίας μας, αποφεύγοντας ει δυνατόν το κέντρο του πλαισίου.
·      Η παρακάτω φωτογραφία δείχνει την εφαρμογή του κανόνα των τρίτων. Ο ορίζοντας εφάπτεται στην οριζόντια γραμμή που χωρίζει το πάνω τρίτο της φωτογραφίας από τα άλλα δύο τρίτα.
·      Το κοχύλι βρίσκεται στη διασταύρωση των δύο γραμμών, που μερικές φορές ονομάζεται power point ή crash point.

·       Τρία χρήσιμα ερωτήματα που μπορούμε να υποβάλλουμε στον εαυτό μας, πριν τραβήξουμε την φωτογραφία, ώστε να κατανοήσουμε ακόμα περισσότερο αυτόν τον κανόνα είναι τα εξής:
1.      Ποιο είναι το κεντρικό θέμα ενδιαφέροντος σε αυτή τη φωτογραφία?
2.      Σε ποιο σημείο της εικόνας θέλω να το τοποθετήσω?
3.      Πως μπορώ να δημιουργήσω μια σύνθεση εκτός κέντρου?
·      Ο κανόνας των τρίτων είναι λογικό και αναμενόμενο να έρχεται με φυσικό τρόπο στους επαγγελματίες φωτογράφους.
·      Στους περισσότερους από μας ίσως πάρει λίγο χρόνο, μέσα από την πρακτική που χρειάζεται για να γίνει η δεύτερη φύση μας.
Καταργώ το ψηφιακό zoom
·      Το ψηφιακό zoom επηρεάζει δραματικά την ποιότητα της εικόνας. Όσο πιο πολύ το αυξάνουμε, τόσο χειρότερη και θολή γίνεται η φωτογραφία.
·      Η ιδανικότερη λύση για να αποφύγουμε τις κακές φωτογραφίες στο κινητό εξαιτίας του ψηφιακού zoom, είναι να πλησιάσουμε όσο πιο πολύ μπορούμε στο θέμα που θέλουμε να φωτογραφίσουμε.
·      Αν θέλετε να μάθετε γιατί το ψηφιακό zoom είναι πρακτικά άχρηστο, επισκεφτείτε τον οδηγό μας:
Ρυθμίζω σε χειροκίνητη εστίαση
·      Οι καλύτερες φωτογραφίες στο κινητό εξαρτώνται και από τη σωστή εστίαση. Είναι ένα θέμα που οι περισσότεροι από εμάς δεν του δίνουμε την πρέπουσα σημασία.
·      Η αυτόματη λειτουργία της εστίασης είναι συνήθως χρήσιμη, αλλά ενδέχεται να αλλοιώσει την εικόνα. Κάτι τέτοιο είναι πολύ πιθανό να συμβεί, ιδίως όταν δεν γνωρίζουμε τι πραγματικά θέλουμε να έχουμε στο επίκεντρο της εικόνας.
·      Όλα τα σύγχρονα κινητά μας επιτρέπουν τη χειροκίνητη εστίαση αγγίζοντας την οθόνη, και εστιάζοντας στο συγκεκριμένο σημείο που επιθυμούμε.
Συλλαμβάνω μικρές λεπτομέρειες
·      Είναι γνωστό σε όλους ότι η λεπτομέρεια κάνει την διαφορά. Τα πολύ κοντινά πλάνα σε μικρές και κομψές λεπτομέρειες θα δώσουν ένα συναρπαστικό οπτικό περιεχόμενο στη φωτογραφία.
·      Ταυτόχρονα θα αναδείξουν με τον καλύτερο τρόπο τη δικιά μας αισθητική, και ενδεχομένως το κρυφό ταλέντο που δεν γνωρίζαμε ότι έχουμε.
·      Όλες οι κάμερες στα κινητά διαθέτουν τη λειτουργία Macro, που η ένδειξή της θυμίζει λουλούδι, και είναι ιδανική για τη σύλληψη της λεπτομέρειας.

Επεκτείνομαι με το πανόραμα
·      Αν δεν θέλουμε να φωτογραφίσουμε ανθρώπους και αντικείμενα, αλλά φυσικά τοπία, η πανοραμική λειτουργία είναι η πλέον ιδανική.
·      Είναι λογικό ένα καταπράσινο βουνό ή μια απέραντη παραλία να χρειάζονται περισσότερο χώρο από ό,τι θα μπορούσε να χωρέσει σε μία μόνο φωτογραφία.
·      Η λειτουργία του πανοράματος βρίσκεται σχεδόν σε όλες τις κάμερες των κινητών, και δεν απαιτεί ιδιαίτερες ρυθμίσεις. Οι πανοραμικές φωτογραφίες στο κινητό μπορούν να γίνουν ακόμα πιο ιδανικές, αν τις τοποθετήσουμε ως cover photo στο Facebook.
·      βέβαια, αν δεν είμαστε προσεκτικοί, η πανοραμική φωτογραφία μπορεί να οδηγήσει και σε ενδιαφέρουσες καταστροφές.
Χρησιμοποιώ την υψηλότερη δυνατή ανάλυση
·      Αν και η υψηλότερη δυνατή ανάλυση είναι κάτι αυτονόητο, πολλοί την αποφεύγουν λόγω του μεγέθους των αρχείων που θα δημιουργηθούν.
·      Ωστόσο αν χρησιμοποιήσουμε στο έπακρο τις δυνατότητες της ανάλυσης που μας δίνει η κάμερα της συσκευής, θα έχουμε ακόμη καλύτερες φωτογραφίες στο κινητό.
Επεξεργάζομαι τις εικόνες
·      Πρέπει να θυμόμαστε ότι σε πολλά κινητά η ποιότητα της οθόνης δεν είναι τόσο καλή όσο του υπολογιστή μας. Κάτι τέτοιο ίσως μας δώσει λανθασμένη αντίληψη για το πόσο καλή ή όχι είναι η φωτογραφία που τραβήξαμε.
·      Παρότι οι περισσότερες εφαρμογές για φωτογραφίες διαθέτουν ενσωματωμένο μοντάζ και εφέ, είναι προτιμότερο να κάνουμε την επεξεργασία των εικόνων αργότερα στον υπολογιστή μας.
·      Για παράδειγμα, αν δεν καταφέραμε να τραβήξουμε καλλιτεχνικές ασπρόμαυρες φωτογραφίες στο κινητό, μπορούμε να τις μετατρέψουμε εύκολα στο PC.
·      Αντίστοιχα μπορούμε να προσθέσουμε εφέ στην εικόνα, να διορθώσουμε κάποιες ατέλειες, και να αυξήσουμε τη φωτεινότητα.
·      Για περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την επεξεργασία εικόνας και τις καλύτερες εφαρμογές, δείτε τον οδηγό μας:
Μπορούμε να βελτιώσουμε τις φωτογραφίες στο κινητό?
·      Η λήψη φωτογραφιών με το κινητό μας, εκτός από διασκεδαστική μπορεί να γίνει και ένα ιδιαίτερα δημιουργικό χόμπι.
·      Με λίγη υπομονή και πρακτική, θα μπορούμε σταδιακά να τραβάμε με το κινητό τα ωραιότερα ηλιοβασιλέματα, και όχι μόνο, που θα τα ζήλευε και ο επαγγελματίας φωτογράφος.
·      Αν σας γεννήθηκαν απορίες ή θέλετε να μοιραστείτε τις δικές σας εμπειρίες και τεχνικές για καλύτερες φωτογραφίες στο κινητό, γράψτε μας στα σχόλια.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σκούλιαρη.. Αγία Κυριακή Κοζάνης.. Η καταγωγή μου.. Το χωριό  της Ρίγανης ...